Η Ιταλία ξανασκέφτεται τους στενούς δεσμούς της με την Κίνα, καθώς οι ΗΠΑ υποστηρίζουν ισχυρότερη ρήξη

Η πρωθυπουργός Τζόρτζια Μελόνι παρασύρεται στην κλιμακούμενη ένταση μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου, καθώς προσπαθεί να απεμπλέξει την Ιταλία από τη στενή σχέση της με την Κίνα, σημειώνει το Bloomberg.

Από το capital.gr

Η Μελόνι, η δεξιά ηγέτιδα που ήρθε στην εξουσία πριν από λιγότερο από ένα χρόνο, τείνει προς την απόσυρση από τη συμφωνία για την ένταξη στην αμφιλεγόμενη πρωτοβουλία “Belt and Road” της Κίνας, η οποία έχει χρηματοδοτήσει έργα υποδομής ύψους 900 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις σκέψεις της κυβέρνησης. Ιταλοί αξιωματούχοι έθεσαν την προοπτική αποχώρησης σε συνομιλίες με την Ταϊβάν αυτή την εβδομάδα, ανέφερε το Bloomberg.

Η “γερακίσια” στροφή της Ιταλίας περιπλέκει την προσπάθεια του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ να μπει σφήνα μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών που επιθυμούν να διατηρήσουν τις οικονομικές σχέσεις με το Πεκίνο και των ΗΠΑ που εφαρμόζουν όλο και πιο συγκρουσιακές πολιτικές. Αυτό φέρνει την Ιταλία και την Ευρωπαϊκή Ένωση σε μια λεπτή θέση μεταξύ των δύο υπερδυνάμεων.

“Η Ιταλία έχει κολλήσει”

“Η Ιταλία έχει κολλήσει ανάμεσα σε μια πέτρα και ένα σκληρό σημείο, και το τι θα κάνει με το σύμφωνο συνεργασίας είναι ένα πραγματικό διπλωματικό αίνιγμα για τον Μελόνι”, δήλωσε σε συνέντευξή της η Φρανσέσκα Τζιρέτι, αναλύτρια στην εταιρεία ερευνών Mercator Institute for China Studies. “Η ανανέωσή του θα έστελνε ένα πολύ δύσκολο μήνυμα στην Ουάσινγκτον, αλλά η μη ανανέωσή του θα επιβάρυνε τις σχέσεις με την Κίνα”.

Με τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας να επιδεινώνονται, το Πεκίνο επιδιώκει να αποτρέψει την Ευρώπη από το να ακολουθήσει την Ουάσινγκτον, ιδίως σε μέτρα όπως ο έλεγχος των εξαγωγών βασικών τεχνολογιών. Η ΕΕ αγωνίζεται να ισορροπήσει την επιθυμία της να συνεργαστεί με την Κίνα σε θέματα εμπορίου και επενδύσεων με την αντίσταση στον οικονομικό εξαναγκασμό.

Υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες της ΕΕ, η προσπάθεια του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν να επιστρατεύσει τη βοήθεια της Κίνας για πιθανές συνομιλίες μεταξύ της Ρωσίας και της Ουκρανίας προκάλεσε επικρίσεις από ορισμένους συμμάχους που θεωρούν ότι μια τέτοια προσπάθεια είναι πρόωρη και φοβούνται ότι θα μπορούσε να υπονομεύσει την ευρωπαϊκή ενότητα.

Το δίλημμα της Ιταλίας σχετικά με τη Ζώνη και τον Δρόμο έχει αρχίσει να τραβά την προσοχή της αμερικανικής κυβέρνησης, δήλωσαν οι άνθρωποι που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας. Για την Ουάσινγκτον και άλλες πρωτεύουσες, είναι ένα σημάδι της ικανότητας της Μελόνι να μετατρέψει τη σταθερή φιλοαμερικανική ρητορική της σε γεγονότα.

Σε ομιλία της στην Ουάσινγκτον την Πέμπτη, η υπουργός Οικονομικών Τζάνετ Γέλεν δήλωσε ότι η κυβέρνηση Μπάιντεν είναι έτοιμη να αποδεχθεί το οικονομικό κόστος, καθώς επιδιώκει να προστατεύσει τα συμφέροντα της εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ από τις απειλές της Κίνας.

Η Ιταλία είναι η μόνη χώρα του G7 που υπέγραψε το σχέδιο υποδομών. Η συμφωνία που συμφωνήθηκε το 2019 υπό τον τότε πρωθυπουργό Τζουζέπε Κόντε δεν οδήγησε σε βαθύτερη ολοκλήρωση μεταξύ της Ιταλίας και της Κίνας σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ. Αλλά το διακύβευμα της αποχώρησης είναι τόσο οικονομικό όσο και διπλωματικό, με τον κίνδυνο κινεζικών αντιποίνων.

Τόσο η Κίνα όσο και η Ταϊβάν είναι βασικοί εμπορικοί εταίροι της Ιταλίας, η οποία είναι ο τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας αγαθών από την Κίνα στην ΕΕ και ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας αγαθών προς τη χώρα, η οποία αποτελεί βασικό εξαγωγικό προορισμό για τις μάρκες πολυτελείας που είναι ζωτικής σημασίας για τη βιομηχανία της.

Η Ταϊβάν έχει προγραμματίσει να επενδύσει περίπου 400 εκατ. δολάρια στη βιομηχανία τσιπ της Ιταλίας, σύμφωνα με το Γραφείο Αντιπροσωπείας της Ταϊπέι στη Ρώμη. Την Παρασκευή, ο υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο Ούρσο επιβεβαίωσε δημοσίευμα του Bloomberg σύμφωνα με το οποίο οι αξιωματούχοι του συζήτησαν σχέδια για την αύξηση της συνεργασίας στον τομέα των ημιαγωγών σε κατ’ ιδίαν συνομιλίες στην Ταϊπέι. Ο Ούρσο δήλωσε ότι η αποστολή ήταν κυρίως τεχνική. Αυτό αποτελεί σημάδι ότι η Ιταλία προσπαθεί να κρατήσει τα οικονομικά και διπλωματικά κομμάτια όσο το δυνατόν πιο χωριστά.

“Όσον αφορά τους ημιαγωγούς, η Ιταλία έχει ορισμένα στρατηγικά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, την παραγωγική ικανότητα και την έρευνα και ανάπτυξη”, δήλωσε σε συνέντευξή του ο Βίνσεντ Τσάι, επικεφαλής του γραφείου της Ταϊπέι στη Ρώμη.

Ο Τσάι, ο οποίος διορίστηκε στο ρόλο αυτό νωρίτερα φέτος, δήλωσε ότι το διμερές εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών αυξήθηκε κατά 13% πέρυσι και υπάρχουν σχέδια για την περαιτέρω αύξησή του με το άνοιγμα ενός νέου γραφείου εκπροσώπησης αργότερα φέτος στο Μιλάνο, την επιχειρηματική πρωτεύουσα της Ιταλίας.

Η Μελόνι ήθελε να έχει μια ανακοίνωση σχετικά με τη στάση της Ιταλίας στο Belt and Road μέχρι τη σύνοδο κορυφής της G-7 του Μαΐου, αλλά η επιλογή αυτή αποδεικνύεται δυσκολότερη από ό,τι αναμενόταν για τον συνασπισμό της, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg. Η κυβέρνηση είναι διχασμένη, με το κόμμα “Αδελφοί της Ιταλίας” της Μελόνι να τάσσεται ως επί το πλείστον υπέρ της εγκατάλειψης του συμφώνου και άλλους να πιέζουν για τη διατήρησή του.

Eπίσης, η Μελόνι δεν έχει ακόμη απαντήσει επίσημα σε μια πρόσκληση του Σι στο Πεκίνο, η οποία είχε προγραμματιστεί προσωρινά για τον Μάιο, σύμφωνα με τους ανθρώπους. Το ταξίδι βρίσκεται σε αναμονή, καθώς η Ιταλία μελετά τρόπους για να μην ανανεώσει απλώς τη συμφωνία Belt and Road, περιορίζοντας παράλληλα τον αντίκτυπο στις σχέσεις με την Κίνα.

“Προς το παρόν, φαίνεται ότι η κυβέρνηση κλίνει προς τη μη ανανέωση του συμφώνου, αλλά σε αυτό το σενάριο θα είναι βασικό να συντονιστούμε με τις ΗΠΑ και άλλους συμμάχους για να αντιδράσουμε σε μια πιθανή αντίδραση”, δήλωσε ο Τζιρέτι.

πηγή

Κοινοποίηση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Verified by MonsterInsights